back

Вирішення земельних спорів: правове регулювання

Законом України  від 28 квітня 2021 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» внесено ряд  змін до Земельного кодексу України, зокрема й до статей, які регулюють вирішення земельних спорів.

 

Наразі, статтею 158 Земельного кодексу України передбачено, що земельні спори вирішуються судами та  органами місцевого самоврядування.

 

Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

 

У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку.
Варто   зауважити, що при виникненні  земельних  спорів, особа має також  право  звернутися безпосередньо до суду для захисту своїх прав та інтересів,  не звертаючись попередньо до органу місцевого самоврядування. 

 

Що стосується порядку розгляду земельних спорів органами місцевого самоврядування, то згідно із статтею 159 Земельного кодексу України  земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви.

 

Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.

 

Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.
У рішенні органу місцевого самоврядування визначається порядок його виконання. Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття.

 

Сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.
Рішення органів місцевого самоврядування вступає в силу з моменту його прийняття. 
Оскарження зазначених рішень у суді призупиняє їх виконання.
Виконання рішення щодо земельних спорів здійснюється органом, який прийняв це рішення.
Виконання рішення не звільняє порушника від відшкодування збитків або втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва внаслідок порушення земельного законодавства.
Виконання рішення щодо земельних спорів може бути призупинено або його термін може бути продовжений судом.

 

Звертаємо увагу, що безоплатна правова допомога надається  Новгород-Сіверським бюро правової допомоги  за адресою: м. Новгород-Сіверський, вул. Свободи, 12, тел.: (04658) 3-14-87.
Також  отримати безоплатну правову допомогу можна  звернувшись до  Менського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги  з 8-00 год. до 17-00 год. за адресою: м. Мена, вул. Титаренка С., 6-А, тел.: (0244) 3-30-01.
Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103.